به وبلاگ ظهور نزديك است خوش آمديد

عضويت در وبلاگ
منوي اصلي
صفحه نخست
پست الکترونيک
آرشيو مطالب
فهرست مطالب وبلاگ
پروفایل
موضوعات
مناسبتي
امام رضا (عليه السلام)
داستان‌هاي رضوي
احاديث رضوي
طب الرضا(ع)
شعر رضوي
دلنوشته
آخر الزمان
علائم ظهور
يهود و فراماسونري
وهابيت
مهدويت
عكس
مناسبتي
تاريخي
طنز
اضافات

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 120
بازدید کل : 4426
تعداد مطالب : 12
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


<-PollName->

<-PollItems->

آخرین مطالب
طراح قالب

Template By: NazTarin.Com

تبلیغات

دیپلماسی فرهنگی ضرورت زمانه ما

نظر به اتفاق‌های پیش آمده در سال‌های اخیر و آنچه که ما پیش رو داریم بسیاری از نخبگان دلسوز دیپلماسی فرهنگی را بیش از هر چیز دیگری ضروری می‌دانند و تأکید بر این است که این مهم باید با دقت و عقلانیت به انجام برسد در توضیح و تبیین ضرورت یاد شده لازم است بگویم که جنگ همیشه مورد نفرت بشر بوده و هست و انقلاب اسلامی ایران نیز با پرهیز از رفتارهای نظامی و کودتای فیزیکی با تکیه بر فرهنگ دینی و تجدید حیات مکتب اسلام با محور قرار گرفتن اندیشه مبتنی بر فقاهت امام راحل (ره) و اسلام ناب شکل گرفت و به پیروزی رسید و استمرار آنهم

از همین راه میسور و ماندگاری خواهد داشت.

 

این انقلاب با رهبری روحانیت آگاه و مسئول تمدن دینی را براساس عقلانیت و دقت در شرایط زمانی و نیاز مردم و جامعه جهانی مطرح ساخت و بیداری اسلامی در دنیا و منطقه را بیش از هر زمان دیگر باعث گردید و در این میان نفی سلطه صهیونیست‌ها و یک جانبه‌گرائی قدرت‌های استکباری بویژه آمریکا برای دلسوزان انقلاب به عنوان یک آرمان و هدف اصلی، ‌انکارناپذیر بود.

تحقق هدف یاد شده با توجه به بن‌بست‌های پیش آمده از ناحیه مکتب‌های بشری و مادی بویژه مکتب سرمایه محور غربی و نارضایتی مردم و جامعه جهانی دور از دسترس نیست، مشروط بر اینکه در کنار دیپلماسی سیاسی و حکومتی، از دیپلماسی فرهنگی از موضع تهاجمی و نه انفعالی غفلت نکنیم حتم دارم می‌دانید که منظور از دیپلماسی فرهنگی بهره‌‌گیری از عناصر و اشتراکات و بعبارت دیگر، مقبولات، مشهورات و مسلمات با تکیه بر فرهنگ خودی در جهت ابلاغ پیام و هدف است.

 

بدیهی است، اگر نیازهای مشترک مردم دنیا و اشتراکات فرهنگی به مفهوم مثبت آن مورد شناسائی و تحلیل درست قرار بگیرد و درک متقابل بین ما و جامعه جهانی حاصل گردد، مقابله با چالش‌های جهانی به آسانی امکان‌پذیر می‌شود.

این مطلب از راه گفتگو میان ادیان، فرهنگ‌ها و تمدن‌ها امکان‌پذیر است. چیزی که تقویت صلح و امنیت، ثبات و توسعه، احترام متقابل فرهنگی و زیست سالم براساس عدالت، اخوت و کاهش تقابل‌های خصمانه و فیزیکی را می‌تواند بیش از هر چیز دیگری در پی داشته باشد.

 

مسئولان و بویژه متصدیان فرهنگی و سازمان فرهنگ و ارتباطات نظام جمهوری اسلامی ایران با استفاده از فرصت ریاست کشورمان بر جنبش غیرمتعهدها در دوران حساس فعلی دنیا و منطقه، در این رابطه در درجه اوّل باید، داشته‌ها و سرمایه‌های فرهنگی خودشان و جامعه جهانی را به درستی شناسائی کنند و سپس اندیشه نمایند چگونه می‌توانند با توجه به تفاوت‌ها و تنوع‌های فرهنگی و سنت‌ها و رسوم اقوام و ملل جهانی، با تکیه بر مشترکات تعاملی سازنده و اثرگذاری‌ را باعث گردند.

در پایداری و عمیق بودن پایه‌های فرهنگی کشورمان ایران و غنای فوق‌العاده و بسیار مهم و زیاد فرهنگی مکتب اسلام شکی نیست. همچنانکه در تأثیرپذیری بسیاری از مردم دنیا از مکاتب مادی و بشری که فقط به نیازهای فیزیکی انسان توجه دارند نیز شکی نیست ولی در وضع فعلی آنچه که بسیار مهم است اتخاذ روش‌های مسالمت‌جویانه و اخلاقی برای ابلاغ پیام دوستی و نویدبخش از موضع رحمانیت و نوع دوستی است.

 

در این رابطه به غیر از آیات رحمانی قرآن و سیره و سنت حیات‌آفرین پیامبر (ص) و پیشوایان معصوم (ع) آثار فقهی، کلامی و فلسفی به جای مانده از بزرگان دینی، استفاده از کلام‌های ادبی و شاعرانه فرهیختگانی چون حافظ، سعدی، فردوسی، مولانا و در دوران معاصر دیوان ادبی امام خمینی (ره) و ... می‌تواند بشر تشنه آموزه‌های دینی و معرفتی را در اوج قرار بدهد و از بن‌بست هویت موهوم رهائی بخشد.

میراث و ادبیات تعلیمی ما ایرانی‌ها چنان قوی، ریشه‌دار، عمیق و منطبق بر نیاز و فطرت انسان‌ها است که تنها یک شعر از سعدی علیه‌الرحمه می‌تواند شعار سازمان ملل متحد در همه ادوار تاریخ باشد

بنـی آدم اعضـای یک پیکـرند که در آفرینش ز یک گوهرن.
چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضـوها را نمـانـد قرار

چنین دست مایه‌های زلال و برگرفته از فرهنگ دینی را ما داریم و دیگران یا ندارند و یا کم دارند. طرح این مواهب فرهنگی از راه دیپلماسی فرهنگی در جامعه جهانی از این جهت اثربخش است که بیشتر به نیاز مشترک درونی و روحی انسان‌ها مربوط می‌شود و دیگر اینکه چهره‌های فرهنگی از راه توجه به آموزه‌های فرهنگی اثرگذار در پی این مطلب هستند که راه‌های بهتر زیستن را کشف نموده و در شکل کار حرفه‌ای خودشان آنها را به دیگران بیاموزند در این رابطه فرهنگ غنی ما ایرانی‌ها می‌تواند از جذابیت جهانی و جامعی برخوردار باشد و چنانچه دیپلماسی کشورمان بتواند پایه و رفتارهای عملی خودش را بر دیپلماسی فرهنگی و فکری استوار کند می‌تواند از توان بیشتری حتی فراتر از قدرت سیاسی و نظامی آمریکا در پیش‌بُرد،

 

اهدافش توفیق یابد و پیروزی فکری را که بالاترین پیروزی‌ها است از آنِ خود کند از قبیل آن چیزی که در سفر آیه‌الله جوادی آملی برای ابلاغ پیام امام (ره) به گورباچف رهبری شوروی سابق پیش آمد و باعث گردید پیام فرهنگی و معرفتی آن یار سفر کرده به رهبر ابرقدرت شرق، سرآغاز فروپاشی آن در دنیای کنونی باشد.

آن روز گورباچف فکر می‌کرد نامه امام دخالت در امور داخلی شوروی است و خواست آن را برنتابد ولی شاگرد فکری امام (ره) و پرورش یافته در مکتب امام صادق (ع) آیه‌ا...العظمی جوادی آملی مدظله العالی در پاسخ به سؤال ابهام‌آمیز و برخواسته از فکر مادی‌گرایانه گورباچف گفت: اعماق خاک تا اوج سپهر روسیه و شوروی در خدمت شماست و از این حیث کسی کاری به کار شما ندارد.

 

پیام رهبر انقلاب اسلامی ایران مربوط به جان و روح شما است یعنی روح شما بعد از مرگ از پوست به در می‌آید و مثل مرغ پرواز می‌کند... اقدامی که گورباچف را در تحیّر و سکوت قرار داد و به فکر واداشت با دقت به چنین رویکرد فرهنگی و توحیدی ضرورت دارد دیپلماسی فرهنگی را ضرورت زمانه خود بدانیم و با اسلام هراسی که توطئه دشمن بر علیه انقلاب اسلامی و مکتب فکری ماست، مقابله کنیم.


نوشته شده توسط حجت الاسلام والمسلمین عسکری

منبع:

http://www.asgare.blogfa.com

 

[+] نوشته شده توسط كاربر گم‌نام در چهار شنبه 12 مهر 1391برچسب:, در ساعت 18:45 | |
علم در عصر ظهور

[+] نوشته شده توسط كاربر گم‌نام در یک شنبه 8 مرداد 1391برچسب:, در ساعت 18:23 | |
زيباترين قمار!

زیباترین قمار

 

غمگین و بیقرار به تو فکر می کنم

روزی هزار بار به تو فکر می کنم

 

هرروز توبه می کنم از عشق سرکشت

اما بی اختیار به تو فکر می کنم

 

از بس هوای خانه ام از عطر تو پرست

با هر نفس دوبار به تو فکر می کنم

 

ای باغ من که دور و برت را گرفته اند

با سیم خاردار به تو فکر می کنم

 

چون با منی چه مشهد چه تهران چه اصفهان

هرجای این دیار به تو فکر می کنم

 

هرقدر سخت و تیره و تاریک می شود

این جور روزگار به تو فکر می کنم

 

بی اعتنا به باختن زندگانی ام

زیباترین قمار! به تو فکر می کنم

[+] نوشته شده توسط كاربر گم‌نام در سه شنبه 20 تير 1391برچسب:, در ساعت 19:38 | |
ميلاد با سعادت منجي عالم بشريت بر تمام منتظران واقعي حضرتش مبارك باد

نگاهی به تاريخچه مسجد مقدس جمكران‌ پيامك تبريك ميلاد امام زمان (عج)

 

[+] نوشته شده توسط كاربر گم‌نام در چهار شنبه 14 تير 1391برچسب:نيمه شعبان, ميلاد امام زمان, در ساعت 18:40 | |
گزیده ی سخنان گهربار حضرت رضا علیه السلام:

قال الرضا علیه السلام: صدیق کل امرء عقله و عدوه جهله.
ترجمه : دوست هر کس عقل اوست و دشمن او جهل و نادانی اوست.
********
قال الرضا علیه السلام: من لم یشکر المنعم من المخلوقین لم یشکر الله عزوجل .
ترجمه: هر کس که پاس نعمت خویش از مخلوق را ندارد، خداوند عزوجل را شکر نکرده است.
********
 قال الرضا علیه السلام: قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: لا یزال الشیطان ذعرا من المومن ما حافظ علی الصلوات الخمس؛ فاذا ضیعهن تجرا علیه و اوقعه فی العظائم.
ترجمه: از آن حضرت روایت شده که رسول خدا (ص) فرمودند: شیطان پیوسته از شخص با ایمان که مواظب انجام نمازهای خویش است بیم دارد، تا آن زمانی که آن را ضایع کند و اهمیت به اوقات آن ندهد، در چنین وقت است که او بر وی دست یافته و او را در گناهان می افکند.
********
 قال الرضا علیه السلام: قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: مثل اهل بیتی فیکم کمثل سفینه نوح من رکبها نجا و من تخلف عنها زخ فی النار.
ترجمه: از آن حضرت روایت شده که رسول خدا (ص) فرمودند: مثل اهل بیت من در بین شما مثل کشتی نوح است که هر کس در آن درآمد نجات یافت و هرکس تخلف نمود، در آب غرق و در آتش پرت شد.
********
 قال الرضا علیه السلام: قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: سته من المروّه : ثلاثه منها فی الحضر و ثلاثه منها فی السفر، فامّا التی فی الحضر فتلاوه کتاب الله عزوجل؛ و عماره مساجد الله و اتخاذ الاخوان فی الله، و اما التی فی السفرفبذل الزاد؛ و حسن الخلق و المزاح فی غیر المعاصی.
ترجمه: از آن حضرت روایت شده که رسول خدا (ص) فرمودند: شش چیز از مردانگی و انسانیت است، سه چیز در حضر و سه چیز در سفر اما آن سه که در حضر است : اول تلاوت کتاب خدا (قرآن مجید)، دوم آباد کردن مساجد خدا و سوم یافتن دوستانی در راه خدا ، و اما آن سه چیز که در سفر است عبارتند از اول انفاق کردن از توشه، دوم نیک خلقی و سوم بذله گویی در غیر معاصی.
********
 قال الرضا علیه السلام: قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: یقول الله تبارک و تعالی: یا ابن آدم ما تنصفنی، اتحبب الیک بالنعم و تتمقت الی بالمعاصی، خیری الیک منزل و شرّک الیّ صاعد و لا یزال ملک کریم، یاتینی عنک فی کل یوم و لیله بعمل قبیح منک، یا بن آدم لو سمعت وصفک من غیرک و انت لا تعلم من الموصوف لسارعت الی مقته.
ترجمه: از آن حضرت روایت شده که رسول خدا (ص) فرمودند: خداوند تبارک و تعالی می فرماید: ای فرزند آدم! تو با من به انصاف رفتار نکردی، من با ارزانی داشتن نعمت بر تو، با تو دوستی کردم و تو به نافرمانی و ارتکاب معصیت با من دشمنی می نمایی؛ خوبی های من به سوی تو سرازیر شد و شر و بدی های تو به سوی من همواره بالا آمد، پی در پی در هر روز و شب، فرشته ای گزارش صدور عمل قبیحی را از تو به من اطلاع می دهد، ای فرزند آدم چنانچه کارهای تو را از دیگری به تو خبر می دادند (که فلانی چه کرده و چه کرده) و تو وی را نمی شناختی، در دشمنی او شتاب می کردی.
********
 قال الرضا علیه السلام: قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: لیس منا من غش مسلما او ضره او ما کره.
ترجمه: از آن حضرت روایت شده که رسول خدا (ص) فرمودند: از ما نیست کسی که با مسلمانی به نیرنگ رفتار کند (در معامله خیانت کند یا او را فریب دهد) یا خسارت زند یا به حیله و تزویر عمل نماید.
********
 قال الرضا علیه السلام: قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: قال الله تبارک و تعالی: یا ابن آدم لا یغرنک ذنب الناس عن ذنبک، و لا نعمه الناس عن نعمه الله علیک و لا تقنط الناس من رحمت الله و انت ترجوها لنفسک.
ترجمه: از آن حضرت روایت شده که رسول خدا (ص) فرمودند: خداوند تبارک و تعالی فرزند آدم را خطاب کرده و فرموده است: ای پسر آدم! گناه دیگران، تو را بی توجه به گناه خویش نسازد و نیز نعمت های خداداد مردم، تو را از نعمت هایی که بر تو ارزانی داشته غافل ننماید و مردم را از رحمت پروردگار مایوس مکن در حالی که در حق خود بدان امیدواری.
 
منبع : کتاب "عیون اخبار الرضا "، ابن بابویه، ج 2

[+] نوشته شده توسط كاربر گم‌نام در یک شنبه 11 تير 1391برچسب:, در ساعت 19:29 | |
باور مهدوی در کلام رضوی(2)

نام و نسب امام مهدی(ع)

با توجه به لزوم شناخت امام دوازدهم و لزوم جلوگیری از حیرت و سرگردانی شیعه در شناسایی منجی موعود، امام رضا(ع) در احادیث متعددی، گاه به نقل از پدران و اجداد طاهرینش تا رسول گرامی اسلام(ص) و گاه بدون نقل از ایشان به معرفی سلسله نسب آن امام می‏پرداختند.
از جمله در یکی از روایتهایی که امام رضا(ع) به واسطه پدران بزرگوار خود از رسول گرام اسلام(ص) نقل می‏کنند، چنین آمده است:
أنا سیّد من خلق اللّه‏، عزّوجلّ، وأنا خیر من جبرئیل و میکائیل و اسرافیل و حملة العرش و جمیع ملائکة اللّه‏ المقربین و أنبیاءاللّه‏ المرسلین، و أنا صاحب الشفاعة والحوض الشریف و أنا و علیّ أبوا هذه الأمّة من عرفنا فقد عرف اللّه‏ عزّوجلّ و من أنکرنا فقد أنکر اللّه‏، عزّوجلّ، و من علیّ سبطا أمّتی و سیداشباب أهل الجنّة، الحسن والحسین و من ولد الحسین تسعة أئمّة، طاعتهم طاعتی و معصیتهم معصیتی، تاسعهم قائمهم و مهدیّهم.7
من سرور آفریده‏های خدای عزّوجلّ هستم؛ من از جبرئیل، میکائیل، اسرافیل، حاملان عرش، همه فرشتگان مقرب خدا، و پیامبران مرسل خدا برترم؛ من صاحب شفاعت و حوض شریف [ کوثر [هستم. من و علی دو پدر این امتیم؛ هر کس که ما را شناخت خدای عزّوجلّ را شناخته است و هر که ما را انکار کند، خدای عزّوجلّ را منکر شده است. دو سبط این امت و دو سید جوانان اهل بهشت، حسن و حسین، از [ فرزندان ] علی‏اند و از نسل حسین نه امامند که پیروی از آنان پیروی از من و نافرمانی از آنها نافرمانی از من است. نهمین نفر از این امامان، قائم (برپا دارنده) و مهدی آنان است.
آن حضرت در روایت دیگری می‏فرماید:
الخلف الصالح من ولد أبی محمد الحسن بن علی و هو صاحب الزمان و هوالمهدی.8
آن جانشین صالح از فرزان ابومحمد حسن بن علی است و او صاحب الزمان و مهدی است.
در روایت دیگری امام رضا(ع) پس از آنکه «دعبل» در پیشگاه آن حضرت قصیده معروف خود را در وصف اهل بیت می‏خواند و در آن از قیام آخرین امام یاد می‏کند، می‏فرماید:
یا دعبل الإمام بعدی محمد ابنی و بعد محمد ابنه علیّ و بعد علی ابنه الحسن و بعدالحسن ابنه الحجة القائم المنتظر فی غیبته، المطاع فی ظهوره لولم یبق من الدنیا إلاّ یوم واحد لطوّل اللّه‏ عزّوجلّ ذلک الیوم حتّی یخرج فیملاء الأرض عدلاً کما ملئت جورا.9
ای دعبل! امام پس از من فرزندم محمد و پس از محمد فرزندش علی و پس از علی فرزندش حسن و پس از حسن فرزندش حجت قائم است. همو که در غیبتش انتظار کشیده می‏شود و در ظهورش اطاعت می‏گردد. اگر از [ عمر [دنیا یک روز بیشتر باقی نمانده باشد خداوند عزّوجلّ آن روز را آن قدر طولانی می‏کند تا او قیام کند و زمین را از عدل و داد پر کند همچنانکه از جور و ستم پر شده بود.
در این زمینه احادیث دیگری نیز از آن حضرت نقل شده که در این مجال فرصت پرداختن به همه آنها نیست

[+] نوشته شده توسط كاربر گم‌نام در یک شنبه 11 تير 1391برچسب:, در ساعت 18:13 | |
باور مهدوی در کلام رضوی(1)


مژده به ظهور امام مهدی(ع) از همان سالهای آغازین ظهور اسلام آغاز شد و پیامبر گرامی اسلام(ص) در هر فرصت و مناسبتی که پیش می‏آمد مردم را به ظهور عدالت‏گستر موعود در آخرالزمان بشارت می‏دادند و آنها را از نسل و تبار، تولد وغیبت، ویژگیهای ظاهری، نشانه‏های ظهور، شاخصه‏های قیام رهایی‏بخش و مؤلفه‏های حکومت جهانی آن حضرت آگاه می‏ساختند. تا آنجا که امروز ما با صدها روایت که از طریق شیعه و اهل سنت از آن حضرت نقل شده مواجهه‏ایم.1
این سیر پس از رحلت نبی مکرم اسلام(ص) در میان اهل بیت طاهرین او(ع) استمرار یافت و هر یک از ایشان نیز در عصر خود تلاش کردند که باور مهدوی و فرهنگ انتظار را در میان امت اسلامی زنده و پویا نگهدارند و بدین طریق پیروان خود را در برابر هجوم مصائب، رنجها، دردها و بلاهای گوناگونی که از سوی حاکمان جور بر آنها روا داشته می‏شد، صبر و پایداری بخشند.
حرکت رو به گسترش معارف مهدوی در زمان امام باقر و امام صادق(ع) به اوج خود رسید و آن دو امام بزرگوار ضمن تبیین، تشریح، پالایش و پیرایش آموزه‏های اسلامی در زمینه‏های مختلف اعتقادی، اخلاقی و فقهی و تحکیم پایه‏های ایمانی پیروان خود، تلاش فراوانی برای توسعه و تعمیق اندیشه مهدوی و فرهنگ انتظار در میان شیعیان نمودند و با به جا گذاردن صدها روایت در این زمینه، این اندیشه و فرهنگ را تازگی و طراوت بیشتری بخشیدند.2
پس از این دو امام و پیش از امام حسن عسکری(ع) امامی که بیش از همه بر مواریث شیعی در زمینه باور مهدوی و فرهنگ انتظار افزود و گنجینه‏های گرانبهایی برای امت اسلام به یادگار گذاشت امام رضا(ع) است.
براساس پژوهش مؤلف محترم مسند الإمام رضا(ع)3 و تتبع پژوهشگران ارجمند مجموعه ارزشمند معجم أحادیث الإمام المهدی(ع)4 افزون بر 30 روایت از امام رضا(ع) در زمینه باور مهدوی و فرهنگ انتظار نقل شده که هر یک از آنها ما را با بعدی از ابعاد بیکران شخصیت امام مهدی(ع) و قیام رهایی‏بخش و عدالت‏گستر آن حضرت آگاه می‏سازد.
1. خالی نبودن زمین از حجتهای الهی
امام رضا(ع) در مواضع متعددی با تأکید بر اینکه زمین هیچگاه از حجت الهی و امام به حق خالی نمی‏ماند به طور غیر مستقیم موضوع امامت را تثبیت می‏کردند.
از جمله آن حضرت در پاسخ «سلیمان الجعفری» یا «سلیمان بن جعفر الحمیری» که می‏پرسد:
تخلو الأرض من حجة‏اللّه‏؟
آیا زمین از حجت خدا خالی می‏ماند؟
می‏فرماید:
لوخلت الأرض طرفة عین من حجة لساخت بأهلها.5
اگر زمین [به اندازه] یک چشم برهم زدن از حجت خالی بماند، ساکنانش را در خود می‏برد.
مضمون این روایت از سوی تعدادی دیگر از راویان با تغییرات جزیی در عبارت، نقل شده است.6
براساس این روایت تا آستانه قیامت زمین از امامی که حجت خداست خالی نخواهد ماند، هر چند که در مقاطعی از تاریخ این حجت الهی بنابر ضرورتهایی در غیبت به سر برد.

[+] نوشته شده توسط كاربر گم‌نام در جمعه 9 تير 1391برچسب:, در ساعت 20:54 | |
از پیامبران الهی که در ایران هستند چه می‌دانید؟

 

33 پیامبر خدا در 15 استان ایران مدفون هستند

 

ایران اسلامی که از قدیم و هزاران سال پیش زادگاه تمدن و فرهنگ بوده پذیرای جمعی از اولیاء الهی شده و انبیاء و پیامبران خدا را در خود جای داده است.

در کشور ایران در 15 استان کشور 33 پیامبر و انبیای الهی مدفون هستند که به تفکیک هر استان در استان آذربایجان شرقی سه پیامبر، اصفهان و سمنان هر کدام پنج پیامبر، تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، لرستان و مرکزی یک پیامبر و استان فارس دو، قزوین چهار، گلستان دو، همدان دو، خوزستان دو و مازندران دو پیامبر الهی مدفون هستند.

امامزادگان و پیامبران الهی که در کشور ما حضور دارند شجره‌نامه و نسب‌نامه مشخصی دارند به عنوان مثال حضرت قیدار نبی(ع) به عنوان جد سی‌ام حضرت محمد (ص) در تاریخ ذکر شده و در کتاب تاریخ یعقوبی این‌گونه آمده است که حضرت اسماعیل 12 پسر داشت که بزرگ‌ترین آن‌ها حضرت قیدار بوده که پس از وفات حضرت اسماعیل و دفن او در حجر، قیدار جانشین پدر شد و مردم را به توحید دعوت کرد.

همچنین در این زمینه آیت‌الله مرعشی نجفی در پاسخ به سوالی در خصوص قیدار نبی پاسخ دادند، نظر به فرمایش عده‌ای از محققین در این امور، مسلم می‌باشد که مدفون در آن مزار شریف جناب قیدار جد رسول اکرم (ص) است.

ليست پيامبران مدفون در ايران به تفكيك استاني در ادامه مطلب

 


ادامه مطلب
[+] نوشته شده توسط كاربر گم‌نام در چهار شنبه 7 تير 1391برچسب:, در ساعت 20:5 | |
هوای حرم

هوای حرم

 

زبان گشوده ام آقا اجازه ام بدهید

دوباره بارشی از شعرتازه ام بدهید

دوباره می شکفم عطر سیب اگر برسد

ورق ورق کلمات غریب اگر برسد

به شعر می کشم این بار صحن وایوان را

پر از هوای حرم می کنم خراسان را

*

من امشب آمده ام شعله در عدم بزنم

طلسم این شب بی ماه را بهم بزنم

چنان  نیامده ام در حریر بنشینم

و گوشه حرمت سربزیر بنشینم

لطافت نفسم با کجا عجین شده است

که وزن سنگ ترین سنگ این زمین شده است

به راه می زنم وآهوانه می گذرم

برای دیدنت از صحن وخانه می گذرم

که در طریق طلب مکث حال عاشق نیست

رسیدن ونرسیدن سوال عاشق نیست

*

به خود نیامدم اینجا مرا صدا کردند

مرا ز نیمه تاریک خود جدا کردند

گلویم از نفسی مستجاب چین خورده است

میان حنجره ام التهاب چین خورده است

گناه کرده وناکرده می طپد در من

هزار بغض ورم کرده می طپد در من

به گریه می زنم از اول سفر با تو

زبانم الکن و گویاست چشم تر با تو

زبان دیگری آورده است اینجا چشم

دو آسمان شتک خورده است اینجا چشم

چقدر چشم بچرخد در این سیاهی ها ؟

چقدر فاصله مابین آب و ماهی ها ؟

دچار این حرمم بال و پر نمی خواهم

من از نگاه شما بیشتر نمی خواهم

چقدر آمدن و بی حضور برگشتن

اشاره کردن و از راه دور برگشتن

چقدر عاشقت آواره جهان باشد ؟

دچار دیدنت از چشم این وآن باشد؟

"رواق منظر چشم من آشیانه توست

کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست "

چه خانه ای که درش سمت آسمان باز است

هوا ی تازه این خانه نذر پرواز است

چه خانه ای که بهشت است پشت پنجره اش

صدای بال می آید ز روی هر گره اش

چه خانه ای  که در آن هفت آسمان شادند

فرشتگان به غبار مسافران شادند

رقیق می گذرد هر که زائرش بشود

وضو بگیرد و پلکی مسافرش بشود

حرم نماز بزرگی ست ما نمی بینیم

قنوت روشن گلدسته را نمی بینیم

در آستانه تو بی کلام می بارم

حضور ناسره را ناتمام می بارم

" اگر چه عرض ادب نزد یار بی ادبیست

زبان خموش ولیکن دهان پر از عربیست "

*

به هست و نیست قسم بی طرب نخواهم رفت

دوباره باز به اعماق شب نخواهم رفت

بگو حرارت نقاره را برافروزند

فروغ مشعل سی پاره را برافروزند

 

شعرها و دلنوشته هاي حسين ابراهيمي

 

[+] نوشته شده توسط كاربر گم‌نام در سه شنبه 6 تير 1391برچسب:, در ساعت 22:6 | |
علايم ظهور و امور حتمي

علايم ظهور و امور حتمي

پنج مورد از نشانه هاي ظهور در بسياري از روايات كه از حدّ تواتر گذشته است؛ از جمله نشانه هاي حتمي ظهور برشمرده شده اند:
خروج سيّد خراساني و يماني، نداي آسماني مبني بر حقّانيت حضرت مهدي(ع)، شهادت نفس زكيّه و فرو رفتن سپاهيان سفياني در منطقة بيداء (بيابان بين مدينه و مكّه).14
اين نشانه هاي پنج گانه را احاديث از علايم حتمي شمرده و هيچ گونه احتمال بدايي در مورد تحقّق آنها نداده اند وگرنه خلاف حتمي بودن آنها مي شد. اين نشانه ها شديداً با مسئلة ظهور ارتباط داشته و همگي مقارن ظهور رخ خواهند داد ان شاءالله. بزرگواراني چون مرحوم آيت الله خويي در پاسخ به نويسندة كتاب سفياني و علامات ظهور15، علّامه سيّد جعفر مرتضي عاملي، در كتاب خويش و شيخ طوسي، در غيبت خويش16 نسبت به اين موضوع تصريح و اذعان كرده اند كه:
هر چند بنابر تغيير مصلحت ها با تغيير شروط اخباري كه به حوادث آينده مي پردازند، ممكن است دچار تغيير و تبديل شوند؛ جز آنكه روايت تصريح كرده باشد كه وقوع آن جريان حتمي است كه (با توجه به اعتماد ما به معصومين(ع)) ما هم يقين به حدوث آنها در آينده پيدا مي كنيم و قاطعانه مي گوييم در آينده چنين خواهد شد.17
اشكال اساسي كه به اين نظر گرفته مي شود؛ متكي به حديثي است كه نعماني در كتاب خويش آورده است كه: ابوهاشم داوود بن قاسم جعفري گفته است: نزد امام جواد(ع) بوديم و صحبت از حتمي بودن آمدن سفياني شد، از آن حضرت پرسيدم: آيا در مورد امور حتمي هم بداء رخ مي دهد؟ فرمودند: آري. گفتم: مي ترسم در مورد خود حضرت مهدي(ع) بداء رخ دهد. حضرت فرمودند:
ظهور حضرت مهدي(ع) وعدة الهي است و خداوند خلف وعده نمي كند.18
علّامه مجلسي، هم در بحارالانوار پس از نقل اين حديث اين
توضيح را اضافه كرده اند كه:
شايد محتوم، معاني مختلفي داشته باشد كه با توجه به اختلاف در تعاريف ممكن است در مورد برخي از آنها بداء رخ بدهد. مضاف بر اينكه شايد منظور از بداء در مورد خصوصيات آن حادثة محتوم و حتمي باشد و نه اصل تحقّق آن، كه مثلاً پيش از زوال حكومت بني عباس سفياني جنبش هاي خويش را آغاز مي كند.19
اين فرضيه چندان قابل قبول نيست؛ زيرا در صورت پذيرفتن آن، چه فرقي بين حتمي و غير حتمي خواهد بود؟ مضاف بر اينكه روايت مورد بحث ما از حيث سند، ضعيف است.20 در ضمن نمي توان از آن همه حديث و روايتي كه به شدت بر حتمي بودن اين پنج نشانه و امتناع احتمال رخ دادن بداء در آنها تأكيد مي كنند، چشم پوشي كرد و به احاديث انگشت شماري از اين دسته تمسك نمود؛ چون ممكن است در شرايط خاصي (به فرض قوت و اعتبار سندي آنها) معصوم(ع) مجبور شده باشند از روي تقيه، چنين سخني بگويند.
عبدالملك بن اعين گويد: به امام باقر(ع) در مورد حضرت مهدي(ع) گفتم: مي ترسم كه زود بيايند و سفياني نباشد. حضرت فرمودند:
والله نه. سفياني از حتمياتي است كه حتماً خواهد آمد.21
امور يا موقوفه اند يا حتميه كه سفياني از دستة حتمياتي است كه حتماً خواهد بود.22
يا امام صادق(ع) فرمودند:
از حتمياتي كه پيش از قيام حضرت مهدي(ع) خواهند بود اينهاست: شورش سفياني، فرو رفتن در بيداء، شهادت نفس زكيّه و منادي كه از آسمان ندا در دهد.23
حمران بن اعين از امام باقر(ع) راجع به آية:
ثمّ قضي اجلاً و اجلٌ مسمّي عنده؛24
مي پرسد. حضرت مي فرمايند:
دو اجل وجود دارد: محتوم و موقوف.
- محتوم چيست؟
- جز آن نخواهد شد.
- و موقوف؟
- مشيت الهي در رابطة آن جاري مي شود.
- اميدوارم كه سفياني جزء موقوف ها باشد.
- والله كه نه و از محتومات است. 25
 

[+] نوشته شده توسط كاربر گم‌نام در سه شنبه 6 تير 1391برچسب:علايم ظهور, فرج,امام زمان, در ساعت 6:41 | |
علائم ظهور امام زمان(عج)

علائم ظهور امام زمان(عج)  

ظهور حضرت حجت(عج) از اموري است كه در اسلام نسبت به آنها به شدت تأكيد شده و در حتميت آن ذره اي شك و شبهه وجود ندارد. در آياتي نظير آية 55 سورة نور، خداوند متعال به مؤمنان وعده داده است كه فرمانرواي زمين گردند و بر آن سيطره يابند.

صحبت كردن از حضرت مهدي(ع) و نشانه هاي ظهور ايشان در واقع صحبت كردن از حوادثي است كه بناست در آينده اتفاق بيفتد و لذا بجاست كه از خود بپرسيم: اگر در مورد احاديث نقل شده در اين زمينه بررسي اسناد صورت گرفت و مطمئن شديم كه آنها از معصوم(ع) صادر شده است، آيا مي توان مطمئن بود كه حتماً همة آن حوادث آن گونه كه در روايات شريف ما آمده اند وقوع يابند؟ پاسخ به اين پرسش در كتب عقيدتي و فلسفي تحت عنوان «بداء» داده مي شود كه طي اين بخش از مطالب به آن مي پردازيم.

«بداء» در لغت به معناي ظهور و روشن شدن پس از مخفي بودن چيزي است و اصطلاحاً به روشن شدن چيزي پس از مخفي بودن از مردم اطلاق مي شود؛ بدين معنا كه خداوند متعال بنا بر مصلحتي، مسئله اي را از زبان پيامبر يا ولي اي از اولياي خويش به گونه اي تبيين مي كند و سپس در مقام عمل و ظهور و بروز، غير آن را به مردم نشان مي دهد. در قرآن آمده است:
خداوند هر چه را بخواهد محو يا اثبات مي كند در حالي كه ام الكتاب نزد اوست و خود مي داند عاقبت هر چيزي چيست.1

و در آيه اي ديگر: و بدالهم سيّئات ما كسبوا.2
بدي هايي را خود كسب كرده بودند و براي آنها مخفي بود برايشان نمايان شد.
يا: ثمّ بدالهم من بعد ما رأؤا الآيات.3
پس از آنكه نشانه ها را ديدند حقيقت امر بر آنها روشن شد.
اين ظهور پس از خفا، تنها براي انسان رخ مي دهد و در مورد
خداوند متعال ابداً صدق نمي كند وگرنه لازمه اش اين است كه خداوند نسبت به آن موضوع جهل داشته باشد كه اين امر محالي است. خداوند، چنانكه قرآن كريم مي فرمايد به همه چيز آگاه و داناست 4 و نسبت به همه چيز در همة زمان ها و مكان ها چه حاضر باشند و چه غايب، چه موجود باشند و چه فاني و چه در آينده به وجود بيايند، علم حضوري دارد. قرآن كريم در اين زمينه مي فرمايد:
هيچ چيزي در آسمان و زمين از نظر خداوند متعال مخفي نمي شود.5
از همين روست كه مسئلة بداء و ظاهر كردن آن امر مخفي به خداوند نسبت داده مي شود:
و بدالهم من الله مالم يكونوا يحتسبون.6
خداوند آنچه را گمان نمي كردند، براي آنها ظاهر كرد.
براساس آية:خداوند چيزي را كه از آنِ مردمي است دگرگون نكند تا آن مردم خود دگرگون شوند.7
و با استفاده از ديگر آيات و روايات مي توان چنين برداشت كرد كه برخي اعمال حسنه نظير: صدقه، احسان به ديگران، صلة رحم، نيكي به پدر و مادر، استغفار و توبه، شكر نعمت و اداي حقّ آن و... سرنوشت شخص را تغيير داده و رزق و عمر و بركت زندگي اش را افزايش مي دهد، همان طور كه اعمال بد و ناشايست اثر عكس آن را بر زندگي شخص مي گذارد.
پيش از شرح اين عبارت كه بداء در حقيقت ظاهر شدن چيزي است كه از ناحية خداوند متعال براي مردم مخفي و براي خودش مشخص بود، لازم است يادآور شويم كه خداوند متعال بنا بر آيات قرآن دو لوح دارد:

الف) لوح محفوظ

لوحي كه آنچه در آن نوشته مي شود؛ پاك نشده و مقدّرات آن تغيير نمي يابند؛ چون مطابق با علم الهي است:
بَل هُوَ قُرآنٌ مَجيدٌ في لَوحٍ مَحفوظٍ.8
بلكه آن قرآن مجيدي است كه در لوح محفوظ ثبت گرديده است.

ب) لوح محو و اثبات
بنا بر شرايط و سنني از سنت هاي الهي، سرنوشت شخص يا جرياني به شكلي خاص مي شود، با از بين رفتن آن سنت ها يا مطرح شدن سنت هاي جديد سرنوشت آن شخص يا آن جريان تحت الشعاع سنت هاي جديد قرار مي گيرد. به عنوان مثال بناست كه شخص در سن 20 سالگي فوت كند امّا به واسطة صلة رحم يا صدقه اي كه مي دهد، 30 سال به عمرش اضافه مي شود و تا 50 سالگي زنده مي ماند يا به عكس، آن شخص بناست 50 سال عمر كند به واسطة گناه كبيره اي خاص، 30 سال از عمرش كاسته مي شود در همان 20 سالگي مي ميرد. كه البته خداوند متعال از اوّل مي دانست كه بناست اوّلي 50 سال و دومي 20 سال عمر كند ولي براي روشن شدن اين سنت هاي الهي مطلب به اين شكل از زبان پيامبران يا اولياي الهي(ع) بيان مي شود.

در قرآن كريم هم آمده است:
يمحوا الله ما يشاء و يثبت و عنده امّ الكتاب.9
يا اين آيه:
آنگاه مدتي را [براي شما عمر] مقرّر داشت و اجل حتمي نزد اوست.10
با توجه به اين دو لوح و مطالبي كه تا به حال به آنها پرداختيم، اين پرسش به ذهن مي رسد كه: آيا ظهور حضرت مهدي(ع) و نشانه هايي كه براي آن بيان شده است، در لوح محفوظ اند يا محو و اثبات. به عبارت ديگر آيا ممكن است اصلاً مسئله اي به نام ظهور ايشان تا آخر عمر بشريت و هستي اتفاق نيفتد يا ظهور بدون تحقّق نشانه ها رخ دهد يا همة نشانه ها بايد رخ دهند؟ در پاسخ به اين پرسش بايد نشانه هاي ظهور را به دو دسته تقسيم كنيم:
1. امور و علايم مشروط
2. امور و علايم حتمي. آنگونه كه امام باقر(ع) امور را به موقوفه و حتميه11 و امام صادق(ع) به حتمي12 و غير حتمي تقسيم كرده اند. مسئلة بداء هم در چهار زمينه با موضوع ظهور حضرت مهدي(ع) ارتباط مي يابد:

1. نشانه هاي مشروط و غير حتمي ظهور

جز نشانه هايي كه صراحتاً در احاديث به حتمي بودن آنها اشاره شده است، بقية نشانه هاي ظهور همگي از امور موقوفه به شمار مي روند، چنانكه بزرگاني مانند شيخ مفيد، شيخ صدوق و شيخ طوسي بدان تصريح كرده اند. بدين معنا كه به جز نشانه هاي حتمي ظهور بقية آنها بنا بر مشيت و ارادة الهي ممكن است دچار تغيير و تبديل، تقدّم يا تأخّر شوند. به عبارت ديگر آنها از جمله امور لوح محو و اثبات به حساب مي آيند و ممكن است با تغيير و تبديل در شرايط آنها و عوض شدن علل رخ دادن آنها به گونة ديگري پديد آيند يا اصلاً رخ ندهند. البته بسياري از رويدادهايي كه در احاديث ما به آنها اشاره شده است تا كنون اتفاق افتاده اند و دچار بداء در اصل تحقّق خويش نشده اند.
مثلاً اگر در حديث به نزول بلايي (مشروط) اشاره شده باشد به واسطة توسل و استغفار مؤمنان و مسلمانان ممكن است در نزول آن تأخير رخ دهد يا اصلاً چنين بلايي به جهت عظمت عمل صالح ايشان نازل نشود يا اينكه با برخي اعمال صالح يا ناصالح ظهور حضرت را دچار تعجيل يا تأخير كنند.

شايد بتوان علت بيان چنين اخباري را اين دانست كه اگر مسئله به اين شكل تبيين نمي شد، مؤمنان هم از احتمال حدوث آن حادثه باخبر نمي شدند و بدان مبتلا مي گشتند امّا پس از صدور حديث از ناحية معصوم(ع) و آگاه شدن مؤمنان و مسلمانان از آن، با دعا و توسل و استغفار از پديد آمدن چنان حادثة ناگواري ممانعت به عمل آورند يا سبب حدوث اتفاقي خوشايند شوند. البته فراموش نكنيم كه عكس اين مطلب هم كاملاً صادق است به اين معنا كه شخص معصوم(ع) با اعلام نزول بلا و علّت آن، حجت را بر مردم تمام مي كنند كه شما با وجود آنكه مي توانستيد، آن بلا را از خويش دفع نكرديد يا فلان خير را به سوي خويش جلب ننموديد و از همين روست كه روايت شده است:
خداوند متعال، به چيزي مثل بداء عبادت نشده است.13

اين مطلب ادامه دارد . . .

 

 

[+] نوشته شده توسط كاربر گم‌نام در سه شنبه 6 تير 1391برچسب:, در ساعت 6:36 | |
تبریک اعیاد شعبانیه

بر شیر خدا و نسل شیرش صلوات

بر فاطمه و پور دلیرش صلوات

میلاد حسین است و ابافضل و علی

بر شاه و ولیعهد و وزیرش صلوات

سالروز میلاد امام حسین (ع)، حضرت ابالفضل و امام سجاد رو به همه دوستان تبریک میگم. مارو هم دعا کنین.

[+] نوشته شده توسط كاربر گم‌نام در یک شنبه 4 تير 1391برچسب:, در ساعت 20:55 | |
صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد

درباره وبلاگ

دنیاى سرشار از عدالت و پاكى و راستى و معرفت و محبت، دنیاى دوران امام زمان است كه زندگى بشر هم از آن‌جا به بعد است. زندگى حقیقى انسان در این عالم، مربوط به دوران بعد از ظهور امام زمان است كه خدا مى‌داند بشر در آنجا به چه عظمت هایى نایل خواهد شد مقام معظم رهبری
آرشيو
مهر 1391
مرداد 1391
تير 1391
آمار
روز بخير كاربر مهمان!
آمار بازديدها:
افراد آنلاين:
تعداد بازديدها:

مدير سایت :
كاربر گم‌نام
لينكستان
تكسوار جمعه‌ها
ياحسين
راه شهدا -راه بصیرت
هیئت مکتب الزهرا بروات
دانلود کلیپ های مذهبی.دفاع مقدس. انقلاب اسلامی
سازمان بسيج دانش‌آموزي
تحليل نبرد
خاكريز
هيئت‌حوزه 6 حمزه سيدالشهدا(ع)
ماهنامه‌ديده‌بيدار
علي موحدي
سيدمحمدحسين‌عليپور
ناصر
تصاوير با كيفيت از حرم‌مطهر‌امام‌رضاعليه‌السلام
زيارت مجازي حرم مطهر امام رضاعليه‌السلام
ردیاب ماشین
جلوپنجره اریو
اریو زوتی z300
جلو پنجره ایکس 60

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ظهور نزديك است





فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگ دهی

وبلاگ دهی LoxBlog.Com


لينكدوني

ضربت الحيدرية
جانم فدای امام نقی(ع)
شیعیان حضرت علی بن ابیطالب (ع)
مداحی کربلایی محسن احمدی
دانلود مداحي و روضه
مهدي موعود
انتظار فرج
یا صاحب الزمان
مسجد امام موسي ابن جعفر(ع)
علی اکبر رائفی پور
حمل و ترخیص خرده بار از چین
حمل و ترخیص چین
جلو پنجره اسپرت
سفارش آنلاین قلیون

آرشيو پيوندهاي روزانه


CopyRight| 2009 , zohur91.LoxBlog.com , All Rights Reserved
Powered By Blogfa | Template By: LoxBlog.Com